A struktúra nem lesz csak úgy, nem születik velünk és nem is alakul ki csak úgy magától. Mi van helyette: káosz.
Információval rendelkezni ma egyre nagyobb érték és még nagyobb lesz. De ha az információdat nem tudod struktúrába rendezni, akkor nem sokat érsz vele. Ugyan ezt el tudom mondani a fejedben lévő tudásról is, végül is az is csak egy információ halmaz. Ezen a gondolatmeneten végigmenve a tudás és a struktúra nagyon sok helyen fellelhető az életünkben, a munkában, a tanulásban a családban, stb.
A struktúra ereje számomra az aktív tudás értékelése kapcsán értelmezhető a legjobban. A diák az általános iskolában megtanulja a történelem leckét. Egyiket a másik után. Aztán a témazáró dolgozat előtt újra megtanulja az egészet. Ha a megfelelő kérdést teszem fel, akkor jó választ fog adni a diák, de ahhoz hogy megtévesztő kérdésre is jó választ adjon ahhoz strukturálnia kell az információkat és az összefüggéseket is meg kell értse. Ha már látja a hadiipar, a hadi utánpótlás szervezése és a több frontos háború összefüggéseit akkor nehezen lehet megzavarni a II. Világháború ismeretében.
A tudás és a tanulás mentén érdemes még egy kicsit fejtegetni, hogy mit és ér a struktúra:
Már réges-rég edzősködtem és sikereket is elértek a tanítványaim, mikor úgy döntöttem, hogy ha már csinálom, akkor legyen róla papírom is. Elmentem a TF-re és szereztem egy papírt. Ha a szakmai részt nézzük, akkor nem kaptam sok újat, de egy olyan struktúrát ami segít abban hogy legyen íve az edzéstervemnek és „véletlenül” se maradjon semmi se ki egy edzési ciklusból se. Azaz struktúrába helyezték az addig megszerzett tudásomat.
Már réges-rég edzősködtem és sikereket is elértek a tanítványaim, mikor úgy döntöttem, hogy ha már csinálom, akkor legyen róla papírom is. Elmentem a TF-re és szereztem egy papírt. Ha a szakmai részt nézzük, akkor nem kaptam sok újat, de egy olyan struktúrát ami segít abban hogy legyen íve az edzéstervemnek és „véletlenül” se maradjon semmi se ki egy edzési ciklusból se. Azaz struktúrába helyezték az addig megszerzett tudásomat.
Melyiket nehezebb megszerezni, az információt vagy a rendszert alkotni belőle?
Attól függ kinek melyiket, nekem az a tapasztalatom,hogy az információ a lexikai tudás könnyebben megszerezhető mint a rendszerismerete. Miért? Amiért az általános iskolai diák is először a tartalmat tanulja meg és utána a struktúrát. Vannak az életben olyan szituációk, amikor nem tudsz a rendszer megértése, megismerése nélkül tovább lépni és van, amikor nem kell ezzel törődnöd mert a rendszert megalkották helyetted. Például a nagy vállalatoknál - pestiesen szólva a multikban – általában így van ez. Valaki alkotott egy rendszert és azt neked csak fel kell töltened tartalommal. Ennyi…
A struktúra ezekben az esetekben erősebb a tartalomnál, átlendít olyan helyzeteken ahol csak az információ ismeretével elakadnál. Sokszor, ha ismered a struktúrát fél információval is elboldogulsz a rendszerben.
De mi van ha nincs struktúra? Káosz.
A káoszt is lehet uralni és a kreatív elme általában nagyon jól alkalmazkodik az ilyen esetekhez, de sokszor az emberi kreativitás olyan találékony, hogy nem csak struktúra hiányában de akár a laza struktúra ellenében is cselekszik. Tudatosan vagy tudatlanul ez ebben az esetben mindegy is.
Mit tehetünk? Tudomásul vesszük mind a két értéket a humánerőforrást és a struktúrát is és ha lehet akkor együtt alkalmazzuk őket.